درخت آلبالو بومی بخش هایی از جنوب غربی آسیا و اروپاست و در اکثر مناطق قابل پرورش بوده و رشد نسبتا سریعی دارد به طوری که تقریبا 4 یا 5 سال پس از کاشت شروع به ثمر دهی می کند، البته این زمان به میزان و نحوه کود دهی درخت  آلبالو نیز بستگی دارد. از میوه درخت آلبالو که ظاهری شبیه به گیلاس داشته و حدودا 4 تا 5 گرم وزن دارد برای تهیه مربا، ژله، کمپوت، آبمیوه، شربت و تازه خوری استفاده می شود. این گیاه به وسیله پاجوش، پیوند و کاشت بذر قابل تکثیر بوده و می تواند بیش از 30 سال عمر کند. ارتفاع درخت آلبالو تقریبا 3 تا 10 متر و حداکثر عمق ریشه های آن 1/5 متر است؛ فاصله درختان آلبالو از یکدیگر به هنگام کاشت تقریبا میان 4 تا 6 متر و فاصله میان ردیف های آنها حدودا 3 تا 5 متر می باشد. از آنجایی که ریشه های درخت آلبالو توانایی نفوذ در عمق خاک را نداشته و سطحی هستند بسیار مهم است که برنامه آبیاری منظمی برای آنها در نظر گرفته شود چرا که نمی توانند آب را از اعماق زمین دریافت نمایند.


کود نیترات پتاسیم


درخت آلبالو جهت رشد مطلوب خود حداقل به 5 ساعت نور آفتاب در روز نیاز دارد، در غیر این صورت ممکن است میوه آن ترش شده و یا اصلا میوه ندهد؛ از این رو گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود. البته درخت آلبالو در مناطقی که تابستان های خنک و خشک دارند عملکرد مطلوب تری داشته و تا سرمای 7 درجه سانتی گراد زیر صفر را می تواند تحمل نماید، با استفاده از بهترین کود برای درخت آلبالو میتوان مقاومت آن را در شرایط نامساعد هم افزایش داد. این گیاه در بسیاری از خاک ها حتی خاک های شور و قلیایی می تواند رشد کند اما برای رشد بهتر نیازمند خاک مرطوب و غنی می باشد. کشورهای آلمان ایتالیا و آمریکا بزرگ ترین تولیدکنندگان آلبالو در جهان محسوب می شوند. درختان آلبالو انواع و واریته های مختلفی دارند نظیر: آلبالو مجاری، آلبالو محلی، آلبالوی گیسی، آلبالو مجاری سیگانی، آلبالو مجاری پیش رس، آلبالو مجارستانی دیررس، آلبالو مورلو، آلبالو بوترمو و آلبالو مونت مورنسی.


بهترین کودها برای درخت آلبالو 

در کود دهی درختان آلبالو استفاده از کودهای پوسیده دامی با روش چالکود مرسوم است، اما برای افزایش باردهی و سرعت رشد درختان آلبالو از سایر کودهای شیمیایی نیز استفاده می شود. چالکود ازانواع روش های کود دهی به درختان است که در عمق خاک و نزدیک به ریشه انجام می شود. در این روش بیشتر از عناصر لازم و ضروری برای رشد مطلوب درخت آلبالو استفاده می شود. ترکیبات موجود برای کود درخت آلبالو در روش چالکود می توانند کودهای دامی پوسیده یا ورمی کمپوست به همراه گوگرد گرانوله و یا کودهای ماکرو شامل اوره و فسفات و پتاس بوده و معمولا همراه با کود هیومیک اسید گرانول و یا پودری مورد استفاده قرار گیرند.

موثرترین کودهای مخصوص درخت آلبالو در روش چالکود کود اسپانیایی ریکوتک و یا کود 10. 10. 10 چالکود سبز آذر به همراه کود اوریکس هیوم می باشند. روش استفاده از ترکیبات چالکود به دو صورت می باشد؛ در روش اول تمامی عناصر و مواد غذایی مورد نیاز درخت آلبالو با توجه به نتیجه آزمایش خاک و به صورت دستی به خاک اضافه شده و یا در صورت نیاز برخی عناصر حذف می گردند. و در روش دوم می توان از کودهای کامل گرانوله مخصوص چالکود استفاده کرد که در بازار موجود می باشند و به آسانی می توان آنها را تهیه نمود.


نکته: کود دامی باید حتما پوسیده بوده و به جای کودهای تک عنصری می توان کود مخصوص چالکود را مورد استفاده قرار داد و کودهای بیولوژیک نیز در این ترکیب به جذب مواد غذایی کمک بسیاری خواهند کرد. 

درخت آلبالو بر خلاف سایر گیاهان توانایی انجام واکنش سریع در مقابل یک کود خاص را ندارد و تنها کودی که در سریع ترین زمان ممکن یعنی حدود یک سال می تواند موجب بهبود 30 تا 40 درصدی عملکرد درختان آلبالو و افزایش باردهی آنها شود کود کامل 10X شوک می باشد. همچنین جهت رشد بهتر درختان آلبالو می توان از کود اسید هیومیک و سپس از کود پتاس کمک گرفت. کود اسید هیومیک موجب جذب آهن به درخت آلبالو، حاصل خیزی خاک گیاه، افزایش باردهی، افزایش رشد درختان آلبالو و بهبود عملکرد آنها، پیشگیری از ایجاد بیماری ها و قارچ ها در گیاهان، تقویت ریشه های درخت آلبالو و افزایش توانایی جذب مواد غذایی در درختان می گردد.


بهترین کود برای آلبالو


زمان مناسب کود دهی درخت آلبالو

مهم ترین عناصری که سبب بهبود عملکرد درختان آلبالو شده و وجود آنها در کودها واجب است سه عنصر ازت فسفر و پتاسیم هستند، این عناصر در کودهای کامل موجود می باشند. عنصر ازت موجود در خاک در فصل تابستان به طور طبیعی افزایش می یابد پس در این فصل باید فقط مقدار اندکی از این عنصر را به خاک درخت آلبالو افزود. قابل توجه است که نوع خاک بر نوع و مقدار کود تاثیر گذار است به همین دلیل انجام آزمایش خاک پیش از کود دهی درخت آلبالو توصیه می گردد. برای مثال اگر خاک از نوع سبک و شنی باشد گیاه به مواد آلی بیشتری نیازمند است. نهال های تازه کاشته شده آلبالو در فصل زمستان نیازمند استفاده از کود کامل در سه مرتبه می باشند. کودهایی که در فصل زمستان برای درختان آلبالو مورد نیازاند کودهای پتاسه هستند، چرا که با تاثیر مثبت خود بر گیاهان مانع سرمازدگی آنها در دمای پایین می شوند.


از آنجایی که در فصل بهار میزان فعالیت ریشه های درختان آلبالو کاهش یافته و به تبع آن جذب عناصر غذایی نیز کاهش می یابد، انجام محلول پاشی کودهای فروت ست به هنگام تورم جوانه ها بسیار لازم و ضروری است. این کار می تواند سبب بیدار شدن سریع تر جوانه های رویشی و زایشی از خواب زمستانی و گرده افشانی و لقاح موثرتر و در نتیجه تولید گل و میوه های بیش تر و با کیفیت تر شود. برای عمل محلول پاشی درخت آلبالو می توان از انواع کودهای فروت ست جامد یا مایع و یا کود ریزمغذی آراسول آس یا فول ترک و یا اف ام زد کمبی گرو به همراه آمینوسورن و یا ترکیب روی و بور با آمینوسورن بهره برد

 پس از ریزش کامل برگ های درخت آلبالو و تشکیل میوه باید کودهای کامل تعادلی و عناصر ریزمغذی را مورد استفاده قرار داد تا درختان آلبالو به قدر کفایت تقویت شده و کیفیت میوه ها افزایش یابد. بدین منظور باید از محلول پاشی کودهای 20. 20. 20 اروپایی بهره گرفت و پس از یک هفته کود ریزمغذی آراسول آس یا میکروفول یا فول ترک به همراه آمینوسورن و یا اکتیو فول را مورد استفاده قرار داد.

کودیاب

دانستنی ها و مقالات